جزیره لارک کجاست+معرفی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 25 آبان 1390
بازدید : 2530
نویسنده : لارستان بزرگ

                                             

جزیره لارَک یکی از جزیره‌های ایران در خلیج فارس و جزئی از استان هرمزگان است.

جزیره لارک با ۷/۴۸ کیلو متر مربع مساحت، در فاصله ۱۸ مایل دریایی از مرکز استان شهر بندرعباس و ۶ مایل دریایی از شهر قشم و در جنوب شرقی این شهر، در تنگه هرمز قراردارد.

جزیره لارک در بخش شهاب شهرستان قشم و در طول 11کیلومتر و عرض 7 کیلومتر قرار دارد.

این جزیره از کوههای آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده‌است. بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶/۱۰ کیلومتر می‌باشد. در این جزیره فعالیت کشاورزی وجود ندارد و تنها فعالیت اقتصادی اکثر اهالی جزیره لارک صید و غواصی است. آب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس به آن حمل می‌شود و همچنین آب برکه‌ها و چاههای ان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمعیت موجود در این جزیره در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار برآورد شده‌است. گویش بومی مردم لارک گویشی از زبان‌های فارسی‌تبار به نام کُمزاری است. این گویش در جزیرهٔ مُسَندَم ( روستای کُمزار ) عمان نیز رواج دارد. گویش کمزاری لارک تحت تأثیر فارسی معیار رو به فراموشی است.

                                             

جزيره لارك از قرن شانزدهم به بعد مدتي در تصرف هلنديها و پرتغاليها و انگليسيها بوده و تاسيسات قلاع نظامي با تجهيزات توپ و برج هاي ديده باني هنوز در جزيره لارك به چشم مي خورد كه حكايت از اهميت اين جزيره درگذشته مي كند .

اين جزيره درزمان سلطنت شاه عباس همزمان با تصرف ساير جزاير تنگه هرمز تحت تسلط دولت ايران درآمد . در قرن هجدهم ناحيه تنگه هرمز و جزاير آن بيشتر مورد توجه اعراب عمان و مسقط بخصوص اعراب جواسم بود . اين توجه بيشتر در مورد جزاير تنگه هرمز و به ويژه جزاير لارك ، هنگام ، هرمز و .... بود، و به سبب نزديكي آنها به عمان و همچنين به مناسبت واقع بودن آنها در مدخل تنگه هرمز اهميت بسياري داشت و چون بندرعباس هم در همين ناحيه واقع شده بود در دست داشتن آن براي حفظ تنگه هرمز لازم بود .
جزيره لارك با 7/48 كيلومـتر مربـع مسـاحت در فاصـله 18 ميـلي ( 33 كيلومتري ) مركـز اسـتان
( بندر عباس ) و در6 ميلي ( 11 كيلومتري ) شهر بندري قشم و در جنوب خاوري اين شهر در تنگه هرمز واقع شده است .
جزيره لارك از نظر تقسيمات سياسي استان جزو بخش مركزي شهرستان قشم و همچنين يكي از دهستانهاي اين بخش به شمار مي رود .
اين جزيره از كوههاي آتشفشاني كه اكثراً مخروطي شكل هستند تشكيل شده است . بلندترين نقطه آن 138 متر از سطح دريا ارتفاع دارد و بزرگترين قطر جزيره 6/10 كيلومتر مي باشد .
اين جزيره بين مختصات جغرافيايي 19 و 56درجه  تا 25و56 درجه طول شرقي ( از نصف النهار گرينويچ ) و 49 و 26درجه تا 53و26 درجه ي عرض شمالي قرار گرفته است .
آب و هواي لارك گرم و مرطوب است و ميزان رطوبت هوا در آن نسبتاً بالا است . در اين جزيره از كشاورزي فعاليتي ديده نمي شود ولي از لحاظ دام طبق آمار سال 1315 تعداد 1000 رأس گوسفند و بز نگهداري مي شود جزيره لارك از نظر پوشش گياهي فقير و داراي درختچه هايي از گونه هاي گرمسيري به نام اكهور و كرت مي باشد .
تنها فعاليت اقتصادي كه در لارك اكثر اهالي به آن مشغولند صيد و غواصي مي باشد . ميزان صيد ساليانه حدود 800 تن بوده كه از اول مهر ماه صيد آغاز مي شود و انواع ماهيهاي صيد شده در اين جزيره عبارتند از : هامور ، سرخو ، سنگسر ، مقوا و ميش ماهي . معادن ساخته شده جزيره لارك عبارتند از: خاك سرخ در 12 كيلومتري جنوب باختري اسكله ، سنگ آهن ، نمك ، گوگرد و سنگ سفيد . جمعيت اين جزيره طبق آمار سال 1366 بالغ بر 428 نفر بوده است . در قسمتهاي شمالي و در نزديكي سواحل آن اماكن مسكوني همراه با چندين خيابان و جاده شوسه به هم پيوسته اند كه دو روستاي لارك  كوهي و لارك شهري را تشكيل مي دهند .
آب آشاميدني مردم اين جزيره بيشتر از طريق بندرعباس حمل مي شود و همچنين آب بركه ها و چاه نسبت به ميزان بارندگي هر سال مورد مصرف قرار مي گيرد .

______________________________________________________________________________

منابع :

wikipedia.org

panoramio

geshmesland.blogfa.com

استان من لارستان




:: موضوعات مرتبط: لارنوشت , ,
:: برچسب‌ها: , جزایر خلیج فارس , جزیره لارک , لارک , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com